Pengalaman bersalin anak ke 4

Beberapa minggu sebelum tarikh 15/01/2017, dalam hati saya, kuat mengatakan yang saya akan bersalin pada tarikh 15/01/2017, walhal kalau diikutkan due date saya adalah pada 24/01/2017. Saya ingat lagi pada pagi bertarikh 14/01/2017, mak saya telefon dan terus saya bagitahu "Kakyong rasa malam ni kakyong beranak, perut ada rasa semacam".. Masa tu memang saya rasa lain macam tau, perut tak sakit, tapi waktu tu,saya rasa pergerakan baby dah kurang.. Lagi satu, saya rasa macam sakit tu akan menjelma nanti, sebab saya dah mula rasa macam "sayup2 je dalam perut"... Haihhhh sorry la ye kalau u all tak faham sebab saya tak reti nak gambarkan dengan kata-kata.. haha

Selepas saya sarapan pada 14/01/2017 tu, saya terus buat kerja siapkan pasang glass wallpaper di tingkap rumah saya, Saya tekad mesti siapkan juga hari tu. Bila saya dah siap pasang wallpaper, saya kemas rumah, menyapu,  mengemop bagai.. Dengan takdir Tuhan, pukul 8 lebih malam atau menghampiri pukul 8 malam, ketika saya tengah mengemop tu, saya terasa sesuatu keluar dekat bawah tau.. Bila saya tengok, rupanya secoet darah dah keluar. 

Bila dah keluar tanda nak bersalin tu, saya bukannya pergi hospital terus pun u all, saya buat kerja rumah lagi, siapkan apa yang patut, kali ni saya saja macam nak pergi hospital di hujung waktu, dengan kata lain, bila sakit sangat baru pergi.. Eh, lagipun time tu, my dear bukan ada di rumah pun u all, my dear pergi solat dekat surau. Bila my dear balik dari surau selepas isyak, saya masih lagi terhegeh-hegeh buat kerja. Dah siap semua kerja, saya pergi mandi, kan bila mandi ni lagi mudah nak bersalin.

Rasanya pukul 10 lebih malam baru saya siap mandi kot, lepas tu saya rilek2 lagi di rumah. Waktu ni saya dah mula rasa sakit, sakit yang 5 minit sekali tu tapi saya ok je lagi, masih boleh rilek.. AllahuAkbar.. Tuhan tu maha penyayang u all, memang kali ni dia punya sakit tu, saya rasa tak sesakit sebelum-sebelum ni. Saya pergi hospital bila dah sakit 2 3 minit sekali. Ohya, ketika saya lepas mandi tu, saya dah start minum air zam zam tau.. Hampir pukul 12 tengah malam baru saya pergi hospital.. Hospital dekat je dengan rumah kami, 5 minit je lebih kurang..

Sampai di hospital, guard tu nak ambil kerusi roda untuk saya, tapi saya taknak, dari anak pertama lagi,saya lebih selesa jalan kaki sebab jalan kaki memudahkan kita bersalin .. Sementara saya nak sampai ke kaunter pendaftaran untuk bersalin tu, beberapa kali jugalah saya berhenti menahan kesakitan, sampai orang yang tengok saya tu pula yang duk risau. Ketika pendaftaran tu juga, misi ada cakap sesama sendiri "Dia ni tak lama ni, nampak sakit sangat dah"... Memang pun u all, di hadapan misi tu pun beberapa kali saya tahan kesakitan. Sebelum saya dihantar masuk ke bilik bersalin, saya duduk kat kaunter tu memang lama la u all, dengan nak check laluan kita tu dah buka berapa cm la, lepas tu nak scan la dan lain-lain... Dari pukul 12 tengah malam, pukul 1 pagi jugalah baru saya boleh masuk wad bersalin. 

Ohya, ketika doktor check laluan saya tu, katanya 4cm tapi sebelum tu misi check, katanya 5cm atau 6cm.. Bila doktor bagitahu misi yang jalan saya buka baru 4 cm,misi tu tanya saya, "Ada minum minyak selusuh ke? Minyak selusuh ni kalau minum sakit kuat tapi jalan tak buka".. Saya tahu,misi tanya saya macam tu,mesti sebab dia tengok saya sakit kuat tapi jalan baru buka 4cm.. Ibaratnya nak kena tunggu lagi 6 jam baru buka 10cm.. Saya terus cakap dekat misi "Saya tak minum, memang dari anak sulung lagi tak minum minyak selusuh"... lepas tu saya sambung cakap lagi "Ikut pengalaman sebelum-sebelum ni, sekarang memang buka sikit, tapi masuk je blik bersalin nanti, terus berdezup".. Misi tanya pula "Bredezup apa?".. Saya jawab "Berdezup jalan buka nak beranak".. Lepas saya cakap macam tu,misi buat muka macam percaya tak percaya je cakap saya..


Pukul 1 pagi saya dihantar ke bilik bersalin, lepas tu doktor datang masuk bilik bersalin saya tu dan pasang alaaa apa pula nama benda alah tu ntah, yang macam gambar atas tu haa... Dah siap pasang, doktor cakap, "Saya pecahkan air ketuban puan ye".. Lepas doktor pecahkan je air ketuban, belum sempat air ketuban habis keluar, dengan kekuasaan Tuhan, saya terus rasa nak terberak, dengan kata lain, baby dah nak keluar... Saya terus cakap dekat doktor "Doktorrrr, saya dah rasa nak berak ni, baby nak keluar dah"... Terus doktor panggil bidan yang sambut baby di kaunter luar... Masa ni saya dengarlah doktor tu bagitahu misi yang ketika dia tengah pecahkan ketuban saya tu, bukaan saya dah 6 7... Ketika baby nak keluar tu, siap dengan air ketuban terpancut dekat misi2 tau... yela, air ketuban takdan habis keluar tapi anak saya dah nak keluar. Cepatkan u all.. sangat cepat berlaku.. sampai saya sendiri tak terpikir baby akan keluar waktu tu.. Mahunya tak, biasanya bila air ketuban dah habis keluar, saya ada masa rehat sekejap lepas tu baru baby nak keluar, ini takdan rehat apa pun...

Ketika saya nak teran tu u all, sampai saya terlupa cara nak meneran macamana.. hahhah.. saya lupa pasal tak boleh angkat vontot... Sampai misi cakaplah, "vontot jangan angkat, tinggi sangat tu angkat".. Allah, saya baru teringat pasal jangan angkat.. Bila baby dah keluar, misi letak baby atas badan saya lebih kurang 15 minit je, berlainan ketika Afrina dulu sampai sejam... Puncanya apa ntah, termakan najis ke apa ntah, so, nak kene bagi doktor tengok.. Alaa sekejap je u all, bila nak masuk wad tu baby ikut saya sekali. Ketika proses jahit tu u all, bidan tu cakap, banyak koyak (misi kkia yang check ketika buat rawatan, katanya sikit).. tapi saya pun tak pasti sebenarnya banyak atau sikit sebabnya dalam 4 orang anak, kali inilah yang paling sekejap kena jahit, dalam 4 orang anak, kali inilah kene jahit tu tak rasa sakit sangat.. AllahuAkbar... kuasa Tuhan kan... Haa bidan tu ada bagitahu saya yang mereka bagitahu jangan angkat vontot tu sebab takut nanti terkoyak dekat area kita kencing tu.. kalau koyak situ, jawabnya jahit hidup2 je la, bukan boleh bius. Baru saya tahu, area situ pun boleh koyak ye... Adehhh seriau pula rasa... Oh, kali ni pun Alhamdulillah tak kene gunting.


Saya masuk bilik bersalin tu sekejap sangat u all, tak sampai 20 minit baby dah keluar. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.. sebak rasa di dada ketika bidan tunjuk jantina anak yang baru keluar dari rahim saya tu. Ye, lelaki... Akhirnya termakbul doa kami semua, saya dah dapat bagi geng dekat my dear (",) Berat baby ketika lahir 3.02kg (15/01/2017)


Inilah wajah anak soleh kami, AHMAD AMMAR BIN MOHAMAD SUKRI... Moga Imam Muda Ammar akan membesar sebagai insan yang mampu menggoncang dunia demi agama..!! InsyaAllah... Anak soleh Ammar telah selamat kami khatan di usia 41 hari, hari ni dah berusia 47 hari.. InsyaAllah, minggu depan, saya akan kongsikan pengalaman saya sunatkan imam muda Ammar pula..

Eh kejapppp, nak bagitahu u all yang belum tahu macamana rasa nak beranak tu, lebih2 lagi untuk mereka yang bakal bersalin anak sulung.. Rasa dia lebih kurang macam u all nak terbeyak tapi u all tahan, sampai satu tahap, u all dah tak boleh tahan sangat dah, uk uk u all tu dah nak terkeluar dah.. macam tu la lebih kurang rasa dia... So, jangan risau untuk bersalin, InsyaAllah Tuhan permudahkan urusan u all yang nak bersalin tu... Jika nak baca pengalaman-pengalaman saya bersalin 3 orang anak sebelum ni,boleh baca entry di bawah label pengalaman bersalin.

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 8 comments.. read them below or add one }

Lea Azleeya Lea Azleeya March 02, 2017
Allahuakbar... Alhamdulillah dipermudahkan segalanya... Sebak pulak baca entry ni tataw kenapa.. :)
Aryan azra Aryan azra March 02, 2017
alhamdulillah..tahniah ina akhirnya permata yang ditunggu hadir jua, comel ahmad ammar, moga jadi anak yang soleh
PERMATABIRU PERMATABIRU March 02, 2017
alhamdulillah tahniah..tak sabar nak baca khatan di usia 41 hari ehh..
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan March 03, 2017
alhamdulillah..dapat jugak boy akhirnya.. :)
aizamia3 aizamia3 March 03, 2017
Alhamdulillah.. tahniah..
Macam ai bersalinkan anak bongsu.. senang sangat.. Alhamdulillah..
sumysya sumysya March 06, 2017
tahniah..alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan...akhirnya boboi boy,,mesti happy sesangat..
MiaZain MiaZain March 20, 2017
teringat plak masa lahirkan anak dulu-dulu. rasa nak mengandung lagi skali plak. hihi...
Unknown Unknown April 25, 2017
Tahniah atas kelahiran anak lelaki yang diimpikan.Alhamdulillah.